لجستیک چیست؟ از 0 تا 100
- خانه
- لجستیک چیست؟ از 0 تا 100
جستجو
آخرین پست ها
لجستیک چیست؟ از 0 تا 100
دانستن روش های مرسوم برای لجستیک و انواع آن، برای هر مدیر کسب و کاری لازم است زیرا منجربه تحولات زیادی در آن کسب و کار می شود و قدم بزرگی در جهت پیشرفت میزان فروش آن به شمار خواهد رفت.
لجستیک چیست؟
به مدیریت فرآیند جمع آوری کالا، ذخیره و انبارداری کالا و انتقال آن ها از مبدا به مقصد لجستیک می گویند که بخشی از زنجیره تامین است.
لجستیک نقش زیادی در چرخه توزیع کشور دارد و افراد زیادی را درگیر می کند از مدیر لجستیک گرفته تا افراد توزیع کننده و البته در نظر داشته باشید لجستیک در کسب و کارهایی که محصولات فیزیکی دارند اهمیت بیشتری دارد و اگر به طور اصولی انجام گیرد می تواند سود فراوانی را به همراه داشته باشد.
انواع لجستیک
لجستیک انواع و اقسام مختلفی دارد و اگر می خواهید برای کسب و کار خود از آن استفاده کنید باید با انواع آن آشنا شوید.
لجستیک درونی Inbound Logistics))
به انتقال مواد خام و اجزا، از تامین کننده به تولید کننده می گویند.
لجستیک بیرونیOutbound logistics))
به معنای انتقال محصولات و کالاهای ساخته شده به یک مرحله دیگر در زنجیره تامین است.
لجستیک معکوس (Reverse logistics)
فرآیند بازگرداندن کالاها در زنجیره تامین، از مصرف کننده یا کاربر نهایی به مرکز سفارش گردانی، مرکز توزیع، خرده فروشی ها و تولید کنندگان است که یکی دیگر از انواع لجستیک است.
افراد با مهارت های میدانی، مدیریتی و تحلیلی می توانند شغلی در این چرخه داشته باشند.
نقش مدیر لجستیک
قطعا هر بخشی که در سازمان وجود دارد باید توسط یک فرد مشخص شده اداره و مدیریت شود که این فرد باید ویژگی های زیر را داشته باشد:
- پرورش روابط تجاری مناسب با مشتریان و تامین کنندگان
- تعیین مقصد برای مواد، کالاها و تجهیزات تولید توسط شرکت
- شناسایی درست مهم ترین نیازهای مشتریان و برقراری ارتباط با آن ها
- اطمینان از عملکرد درست سیستم در برطرف کردن نیاز مشتری
- شناسایی بهینه ترین و مناسب ترین روش حمل و نقل کالاها
- ارزیابی منظم سیستم لجستیک
- ....
این موارد بخشی از وظایف مدیریت لجستیک بود. مدیر لجستیک کسی است که بر اجرای درست فرآیند تامین، توزیع کالا، حمل و نقل کالا و روش درست ذخیره و انبارداری کالاها نظارت می کند و مهم ترین نقش را در زنجیره تامین دارد.
مدیر لجستیک باید چه مهارت هایی داشته باشد؟
- برنامه ریزی درست و پیش بینی آینده
- انعطاف پذیری و سازگاری با شرایط
- ایجاد آرامش برای کارکنان
- صداقت
- مدیریت زمان و بودجه
- از جمله مهارت هایی هستند که مدیرلجستیک باید دارا باشد.
نقش لجستیک در زنجیره تامین
ماهیت یک کسبوکار ، مبادله کالا یا خدمات برای درآمد یا تجارت است و لجستیک مسیری است که کالاها و خدمات برای کامل شدن معاملات طی میکنند. این کالاها گاهی اوقات بهشکل فلهای؛ مانند ارسال کالاهای خام به تولیدکننده، منتقل میشوند و گاهی اوقات بهشکل فردی، به یک مشتری و در یک زمان مشخص.
بدون در نظر گرفتن جزئیات، لجستیک انجام فیزیکی یک معامله است و بنابراین بخشی از عمر یک کسبوکار بهشمار میرود. در واقع جایی که هیچ جابجایی کالا یا خدماتی وجود ندارد، عملا معامله و سودی نیز وجود ندارد.
لجستیک میتواند 7 نقش موثر در کسبوکارها ایفا کند:
تامین مواد اولیه
تامین مواد اولیه چیزی بیشتر از پیدا کردن یک تامینکننده با پایینترین قیمت برای مواد خام مورد استفاده در تولید است. لجستیک شامل محاسبه و مدیریت عوامل و هزینههای مختلف؛ مانند تأخیر در سفارشهای برگشتی، رتبهبندی اولویت رقبا، هزینههای خدمات اضافه، افزایش هزینههای ارسال به دلیل مسافت یا محیطهای نظارتی و هزینههای انبارداری است. یافتن منبع مناسب برای هر ماده اولیه، مستلزم درک و مدیریت مناسب همه عوامل است. این فرآیند، منبعیابی استراتژیک نامیده میشود و لوجستیک نقش مهمی در برنامهریزی آن دارد.
حملونقل
هسته لجستیک، حملونقل فیزیکی کالا از نقطه A به نقطه B است. یک شرکت در اولین گام باید بهترین حالت حملونقل، برای مثال هوایی یا زمینی، و بهترین حامل را بر اساس هزینه، سرعت و مسافت انتخاب کند. بهینهسازی مسیرهایی که به چندین حامل نیاز دارند، بخش دیگری از این گام است. در مورد کالاهای جهانی، فرستنده باید از سرعت گمرک، تعرفهها و هرگونه مقررات مربوطه مطلع باشد. مدیران حملونقل باید محمولهها را مستند و ردیابی کنند، صورتحسابها را مدیریت کرده و عملکرد را با استفاده از داشبوردها و تجزیه و تحلیل، گزارش دهند.
سفارشگردانی
برای تکمیل یک معامله، کالاها باید بر اساس سفارش مشتری از انبار «انتخاب» شوند، بهدرستی بستهبندی و برچسبگذاری شده و سپس برای مشتری ارسال شوند. در مجموع، این فرآیندها شامل ترتیب سفارشگردانی هستند و قلب مراحل لجستیک در توزیع سمت مشتری هستند.
لجستیک در انبارداری
ذخیرهسازی کوتاهمدت و بلندمدت، هر دو بخشی رایج در برنامهریزی لجستیک هستند. اما سیستمهای مدیریت انبار نیز از کاربردهای لجستیک در انبارداری است که برنامهریزی لجستیکی را ممکن میکنند. بهعنوان مثال، برنامهریزان لجستیک باید در دسترس بودن فضای انبار و الزامات ویژه مانند انبار سرد، امکانات لنگرگاه و نزدیکی به شیوههای حمل و نقل مانند خطوط ریلی یا هوایی را در نظر بگیرند.
علاوه بر این، سازماندهی انبارها بخشی از برنامه ریزی لجستیک در انبارداری یک کسب و کار است. بهطور معمول، کالاهایی که اغلب جابجا میشوند یا زمان حمل آنها نزدیک است، در جلوی انبار قرار میگیرند و اقلام با تقاضای کمتر، در انتهای انبار. کالاهای فاسدشدنی باید به شکل دورهای بررسی شوند تا قدیمیترین اقلام، زودتر ارسال شوند. همچنین اقلامی که به بستهبندی نیاز دارند معمولاً باید در کنار یکدیگر ذخیره شوند و مواردی از این قبیل.
پیشبینی تقاضا
لجستیک به شدت بر پیشبینی تقاضای موجودی تکیه میکند تا اطمینان حاصل کند که یک کسبوکار هرگز در مورد محصولات یا مواد اصلی و پرتقاضا کوتاهی نمیکند.
مدیریت موجودی
با استفاده از تکنیکهای مدیریت موجودی برای برنامهریزی رو به جلو برای افزایش تقاضای محصولات فصلی یا پرطرفدار، شرکتها میتوانند سود را بالاتر نگه دارند و چرخش موجودی را سریعتر انجام دهند؛ به این معنا که نسبت تعداد دفعات فروش و جایگزینی موجودی در یک دوره مشخص را در نظر بگیرند. در مقابل، هنگام مشاهده کاهش سرعت خروج موجودی کالاهای دیگر، یک سازمان بهتر میتواند درخصوص قیمتگذاری تخفیف یا سایر مشوقها برای آزاد کردن سرمایه برای سرمایهگذاری مجدد در کالاهایی که تقاضای بالاتری دارند، برنامهریزی کند.
علاوه بر این، خرده فروشیها اغلب فروشگاه به فروشگاه، منطقه به منطقه و کشور به کشور متفاوت هستند. مدیریت موجودی خوب، به کسبوکارها این امکان را میدهد که با شناسایی فرصتها، محصولاتی که در یک فروشگاه یا منطقه عملکرد ضعیفی دارند را به فروشگاه دیگری بفرستد تا بدون اینکه از طریق قیمتگذاری تخفیفی ضرر کند، موجودی خود را به صفر برساند. لجستیک برای جابهجایی موجودی به جایی که احتمالاً بهترین قیمت را بهدست میآورد، کلیدی است.
مدیریت زنجیره تامین
لجستیک یک حلقه مهم در زنجیره تامین است؛ زیرا جابهجایی کالا از تامینکنندگان به تولیدکنندگان و سپس به فروشندگان یا توزیع کنندگان و در نهایت به خریداران را تسهیل میکند.
7R در لجستیک
لجستیک را میتوان در قالب ترکیبی از 7 قانون تعریف کرد که شامل محصول مناسب، قیمت مناسب، کمیت مناسب، کیفیت مناسب، مکان مناسب، مشتری مناسب و زمان مناسب است.
- محصول مناسب (Right Product): محصول باید همان چیزی باشد که مشتری سفارش داده است و این یکی از الزامات اولیه ثبت سفارش توسط مشتری است. سفارشهای ثبت شده نباید جایگزین محصولات دیگر شوند.
- کیفیت مناسب (Right Quality): کیفیت محصول یکی دیگر از اجزای کلیدی در لجستیک است. استانداردهای مختلفی برای کالاهای مختلف وجود دارد که مشتری در ازای پرداختی که انجام میدهد، تقاضا میکند. کیفیت یک محصول نباید باعث نارضایتی مشتریان شود.
- کمیت مناسب (Right Quantity): کمیت مناسب، حجمی است که مشتری سفارش داده است. دریافت کمتر یا بیشتر از مقدار سفارش داده شده میتواند برای مشتری ناراحتکننده باشد.
- قیمت مناسب (Right Price): قیمت مناسب، مبلغی است که مشتری با تهیه یک محصول یا خدمات پرداخت میکند. قیمت مناسب به 6 قانون دیگر لجستیک بستگی دارد.
- مشتری مناسب (Right Customer): محصولات یا خدمات سفارش داده شده باید به دست فردی برسد که به محصولات یا خدمات نیاز دارد. دریافت یک محصول یا خدمات به مشتری اشتباه باعث نارضایتی مشتری و شکست تدارکات زنجیره محصول میشود.
- زمان مناسب (Right Time): محصول مناسب، باید در زمان مناسب برای پاسخگویی به تقاضا تولید شود.
- مکان مناسب (Right Place): مکان مناسب ، هفتمین عامل در تدارکات است. اگر محصول مناسب به مکان/بازار اشتباه برسد، شاهد تقاضای مورد انتظار برای محصول نخواهید بود.
شرکت cod24 فعال در زمینه لجستیک و حمل و نقل آماده خدمت رسانی به تمامی آنلاین شاپ ها می باشد و از این پس میتوانید به صورت رایگان محصولات خود را در انبار ما نگه داری کرده و سریع تر از همیشه به مقصد ارسال کنید.
و میتوانید جهت اطلاع بیشتر از شرایط از راه زیر با ما در ارتباط باشید.
ارسال نظر
ضمن تشکر از شما که نظر و پیشنهادات خودتان را با در میان میگذارید، قسمتهای الزامی با * علامتگذاری شدهاند.
- خیابان پست، نبش پست دوم، دفتر پست انقلاب
- (+98) 21 9169 3024
- info@cod24.ir
نظرات (5)
باران
شما هم لجستیک دارید؟
ادمین
ما انواع لجستیک (پست، تیپاکس، قطاربار، الوپیک ، چاپار و ... ) رو در اختیار فروشگاههای آنلاین قرار میدیم تا فروشگاهها با بهترین شرایط و کیفیت ، مرسوله رو به دست مشتریان برسونن .
الهام بانو
عالی خفن عالی
نادری
لجستیک اطلاعات خوب بود
نادری
لجستیک اطلاعات خوب بود